top of page

DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skolutveckling
Bloggen fyller tio år!
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Vi måste prata om punktlistorna från vården
Jag fortsätter att undersöka balangången mellan individ och kollektiv, idag gör jag det tillsammans med logopeden och forskaren Anna Eva...

Helena Wallberg
11 apr. 202211 min läsning
35 visningar
0 kommentarer


Skolpolitiken – en sorglig historia
I mina blogginlägg nu funderar jag kring de kontraproduktiva dikena: kollektivet framför individen och individen framför kollektivet....

Helena Wallberg
21 feb. 20226 min läsning
14 visningar
0 kommentarer


Kollektivet framför individen eller individen framför kollektivet?
I detta inlägg vill jag reflektera kring de första kontraproduktiva dikena i min temaserie: kollektivet före individen och individen...

Helena Wallberg
31 jan. 20227 min läsning
43 visningar
0 kommentarer


Balansgångar mellan kontraproduktiva diken
2021 var fullt av paradoxer tänker jag när jag ser tillbaka på året. Världen är komplex men vi har tvingats leva enklare liv på...

Helena Wallberg
9 jan. 20222 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Etiska överväganden, tillit och kreativitet
Jag kom att språka med en konsultkollega om vikten av att förstå det sammanhang man hamnar i när man kommer ny eller som utomstående...

Helena Wallberg
21 dec. 20214 min läsning
11 visningar
0 kommentarer


5 missuppfattningar om differentierad undervisning
Differentierad undervisning är ett begrepp som används mer och mer i pedagogiska diskussioner om hur vi kan möta alla elever oavsett...

Helena Wallberg
16 nov. 20215 min läsning
266 visningar
0 kommentarer


Meningsmotstånd gör oss bättre
I högstadiet gick jag i en amerikansk skola och där fick jag lära känna traditionen “Slam book”. Det var en fysisk anteckningsbok där...

Helena Wallberg
4 okt. 20213 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Snabbinsatser mot skolfrånvaro
8 rutiner att implementera snabbt som sjutton! Redan nu kan vi nog börja se tecken på att en del elever inte går till skolan med lätta...

Helena Wallberg
14 sep. 20214 min läsning
18 visningar
0 kommentarer


Läranderonder – ny bok om processarbete för utveckling av undervisningen
Vad har ronder med skolan att göra? Syftet med ronden på sjukhus är att följa upp och bedöma status, det känner vi igen i skolan men i...

Helena Wallberg
23 aug. 20214 min läsning
8 visningar
0 kommentarer


Förhoppningen om de snabba, konkreta och tydliga lösningarna
Denna vecka har jag ägnat mig och andra åt kollektiv intelligens, både som begrepp och hur man kan göra i praktiken för att bygga...

Helena Wallberg
11 aug. 20215 min läsning
7 visningar
0 kommentarer


Strategier för undervisning och lärande- bra till kickoffen!
I våras fick jag i uppdrag att samla ihop lärare för att spela in samtal om undervisning som möter alla elever och som synliggör...

Helena Wallberg
3 aug. 20212 min läsning
9 visningar
0 kommentarer


Inkluderingsfestival
I Dubai är inkludering en självklarhet, alla skolor måste inkludera alla elever. De som bestämmer insåg att de måste ändra lagen eftersom...

Helena Wallberg
28 juni 20214 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Inkludering enligt Tim i USA beskriver det relationella perspektivet väl
En av mina favoritspecialpedagoger i USA heter Tim Villegas. Hans skriver klokt och intressant på sin blogg. Idag kom ett inlägg som jag...

Helena Wallberg
8 juni 20212 min läsning
5 visningar
0 kommentarer


Inkludering – effekt eller pålaga?
Ordet inkludering används inte så ofta i Sverige just nu upplever jag. Man talar mer om tillgängliga lärmiljöer, likvärdighet och...

Helena Wallberg
25 maj 20214 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Konflikt eller olika perspektiv? Praxistriangeln som verktyg.
Det är en bitvis hätsk ton i sociala medier där lärare hänger ut kollegor offentligt eftersom kollegan, ofta en specialpedagog läser jag...

Helena Wallberg
17 maj 20213 min läsning
41 visningar
0 kommentarer


PISA och exkluderingen – det kategoriska synsättet i styrkedjan
Ingen har väl missat det ramaskri som höjts över uppgifterna om att så många som 11% av eleverna som skulle genomföra PISA-undersökningen...

Helena Wallberg
2 maj 20213 min läsning
2 visningar
0 kommentarer


Vad ska vi ha specialpedagogen till egentligen? Nu vet vi!
Ibland ställs frågan i rubriken både internt och publikt. Jag vill nog påstå att ingen yrkesgrupp inom skolan är så åsidosatt,...

Helena Wallberg
7 apr. 20219 min läsning
36 visningar
0 kommentarer


Klasskonferens eller undervisningskonferens?
Det är många som organiserar klasskonferenser så här års. Det kan vara ett viktigt verktyg för att följa upp, stämma av och identifiera...

Helena Wallberg
30 mars 20215 min läsning
554 visningar
0 kommentarer


Mål eller medel- når eleven mål eller klarar eleven att arbeta med medel?
Vi pratar ofta om mål i skolan men det är inte alltid så glasklart vad ett mål faktiskt är. De är inte uttryckta i kursplanerna som mål....

Helena Wallberg
24 mars 20213 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Jag har tänkt på tåget – Johanna gästbloggar
Efter mitt senaste blogginlägg om hur vi får med alla på tåget kom jag att resonera om texten och innehållet med Johanna Kjellén som är...

Helena Wallberg
28 feb. 20215 min läsning
0 visningar
0 kommentarer
bottom of page