top of page

DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skolutveckling
Bloggen fyller tio år!
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Vilket ansvar har specialpedagoger för att bli tagna på allvar?
Förra veckan skrev jag om hur det både viskas och ropas att specialpedagogen inte är nödvändig. Jag funderade på vad det står för när man...

Helena Wallberg
10 maj 20208 min läsning
8 visningar
0 kommentarer


Lärarutbildning för inkluderande undervisning – framgångsfaktorer och fallgropar enligt ny rap
Denna text redogör för en ny rapport från The European Agency for Special Needs and Inclusive Education*: Teacher Professional Learning...

Helena Wallberg
1 mars 20207 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Dåliga extra anpassningar en följd av svårigheter att hitta zonen
En extra anpassning ska sättas in när man befarar att en elev inte kommer att utvecklas i riktning mot kunskapskrav eller kunskapsmål....

Helena Wallberg
24 feb. 20204 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Dåliga extra anpassningar en följd av svårigheter att hitta zonen
En extra anpassning ska sättas in när man befarar att en elev inte kommer att utvecklas i riktning mot kunskapskrav eller kunskapsmål....

Helena Wallberg
24 feb. 20204 min läsning
49 visningar
0 kommentarer


Kartläggningen är klar – vad händer nu?
Detta inlägg kommer att dyka ner i analysen och i pedagogiska bedömningar utifrån kartläggning. Att kartlägga i en utredning och behov av...

Helena Wallberg
1 dec. 20196 min läsning
7 visningar
0 kommentarer


Utreda behov av särskilt stöd – hur kartlägger man? Vem kartlägger? Varför?
I tidigare blogginlägg har jag beskrivit arbetsgången från det att någon uppmärksammar att en elev riskerar att inte utvecklas i riktning...

Helena Wallberg
10 nov. 20198 min läsning
5 visningar
0 kommentarer


Extra anpassningar – del 2 i processen med uppmärksammad oro för en elev
I förra veckans blogginlägg redogjorde jag för styrdokumentens skrivningar vid uppmärksammad oro kring en elev. Man uppmärksammar och...

Helena Wallberg
3 nov. 20196 min läsning
7 visningar
0 kommentarer


“Kindness” är viktigast säger världens bästa lärare
“Jag kan ju inte veta om det har hänt eleven något på morgonen, om det har varit slagsmål hemma eller om det har funnits någonstans att...

Helena Wallberg
13 okt. 20193 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Mobbning -ett symptom på maktobalans
Forskare som undersöker mekanismer bakom mobbning är överens om att det inte är en personlighetstyp som mobbar utan flera. Motivatorn...

Helena Wallberg
18 sep. 20193 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


De farliga ärendegångarna
Många skolor har ärendegångar för elever som inte når målen. Dessa ärendegångar är ofta grundade tanken om att olika personer ansvarar...

Helena Wallberg
26 aug. 20197 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Vilka är eleverna? Kartlägg för en inkluderande skolstart!
Det är dags igen att plocka fram hjärncellerna, rutinerna och de tidiga morgnarna! Jag har dubbla känslor. Å ena sidan önskan om att...

Helena Wallberg
11 aug. 20195 min läsning
6 visningar
0 kommentarer


Den dag vi slutar prata om anpassningar har vi kommit ett steg närmare en inkluderande lärmiljö.
Jag ser nu fram emot en välbehövlig semester precis som alla andra som arbetat hårt med att utveckla tillgänglighet i skolan. En eloge...

Helena Wallberg
19 juni 20194 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Nästa års förebyggande arbete börjar nu!
Lärarna har fullt upp med bedömningar och betygssättning, kanske jagar man de sista eleverna i mål. För de flesta lärare är inte det...

Helena Wallberg
2 juni 20196 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Specialpedagogiska – ett minoritetsspråk
Ibland upplever jag att när jag talar utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv är det som att tala ett minoritetsspråk i en värld där...

Helena Wallberg
26 maj 20193 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


NPF-säkrad skola? Nja…
Idag har jag föreläst på Lärarfortbildnings konferens “NPF-säkrad lärmiljö” i Göteborg. Heder åt Lärarfortbildning som aktivt valt att...

Helena Wallberg
10 apr. 20195 min läsning
29 visningar
0 kommentarer


Ledning och STIMULANS – grunden för design av undervisning
Lärare har stor frihet att forma sin undervisning på det sätt som anses bäst utifrån gruppen, kursplanen eller ämnesplanen och utifrån de...

Helena Wallberg
31 mars 20195 min läsning
9 visningar
0 kommentarer


Specialpedagogen är kidnappad av elevhälsan
Drastisk rubrik? Javisst, men jag vill ändå reflektera och problematisera det faktum att lagen anger att den samlade elevhälsan ska bestå...

Helena Wallberg
3 mars 20194 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Lärare vill ha konkreta verktyg – men utvecklar det?
Gruppen Specialpedagoger för skolutveckling vill lyfta specialpedagogens roll för utvecklingsarbetet i skolan. I vårt ideella arbete...

Helena Wallberg
20 jan. 20192 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Istället för att skicka “elevärenden” till elevhälsan – jobba på alla nivåer och förstå skilln
Förra veckan ifrågasatte jag varför elevhälsan ska sitta med listor på “elevärenden”. Jag fick många frågor om hur det ska se ut...

Helena Wallberg
2 dec. 20186 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Inkluderande skola en förutsättning för social inkludering efter skolan
Evidence of the link between inclusive education and social inclusion – så heter en rapport som gavs ut nyligen av The European Agency...

Helena Wallberg
15 okt. 20184 min läsning
2 visningar
0 kommentarer
bottom of page