top of page

DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skolutveckling
Bloggen fyller tio år!
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Lärarutbildning för inkluderande undervisning – framgångsfaktorer och fallgropar enligt ny rap
Denna text redogör för en ny rapport från The European Agency for Special Needs and Inclusive Education*: Teacher Professional Learning...

Helena Wallberg
1 mars 20207 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Främja och förebygga – se till att det inte bara är ord som skjuts från höften!
I mitt förra inlägg resonerade jag om kollegialt lärande för och om undervisningen. FÖR undervisningen handlar om att lära sig vad som...

Helena Wallberg
12 feb. 20206 min läsning
50 visningar
0 kommentarer


Behov i skolan – vad kan det handla om?
I samband med mina inlägg kring processen från att uppmärksamma oro till att skriva och genomföra ett åtgärdsprogram har jag fått många...

Helena Wallberg
19 dec. 20196 min läsning
1 visning
0 kommentarer


“Kindness” är viktigast säger världens bästa lärare
“Jag kan ju inte veta om det har hänt eleven något på morgonen, om det har varit slagsmål hemma eller om det har funnits någonstans att...

Helena Wallberg
13 okt. 20193 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Mobbning -ett symptom på maktobalans
Forskare som undersöker mekanismer bakom mobbning är överens om att det inte är en personlighetstyp som mobbar utan flera. Motivatorn...

Helena Wallberg
18 sep. 20193 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Lärare vill ha konkreta verktyg – men utvecklar det?
Gruppen Specialpedagoger för skolutveckling vill lyfta specialpedagogens roll för utvecklingsarbetet i skolan. I vårt ideella arbete...

Helena Wallberg
20 jan. 20192 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Istället för att skicka “elevärenden” till elevhälsan – jobba på alla nivåer och förstå skilln
Förra veckan ifrågasatte jag varför elevhälsan ska sitta med listor på “elevärenden”. Jag fick många frågor om hur det ska se ut...

Helena Wallberg
2 dec. 20186 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Inkluderande skola en förutsättning för social inkludering efter skolan
Evidence of the link between inclusive education and social inclusion – så heter en rapport som gavs ut nyligen av The European Agency...

Helena Wallberg
15 okt. 20184 min läsning
2 visningar
0 kommentarer


Förebygga eller främja? Vad är vad?
Igår hade jag den stora äran att få föreläsa på upptaktsdagen för elevhälsan i Göteborg, arrangerat av center för skolutveckling. Ingen...

Helena Wallberg
11 sep. 20184 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Det händer bra grejer i klassrummen!
Jag har samlat på mig lite goda exempel från klassrum och kollegierum under vårterminen. Här vill jag dela med mig av några av dem. Under...

Helena Wallberg
13 juni 20187 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Varför får elever vänta på stödinsatser?
En skolsköterska sa till mig för en tid sedan: “Nej, jag har inte med undervisning att göra, det är inte pedagogik som är mitt uppdrag....

Helena Wallberg
11 mars 20185 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Specialpedagogik – de enkla sambandens pedagogik eller de komplexa sambandens företrädare?
Ibland får jag frågan vad specialpedagogik egentligen är. Mindre ofta numera, kanske beror det på att allt fler talar om specialpedagogik...

Helena Wallberg
7 jan. 20188 min läsning
44 visningar
0 kommentarer


Specialpedagogen och försteläraren: lärmiljö och undervisning
En av de missuppfattningar som finns om inkludering är att det är undervisningen som ska inkludera elever. Den här missuppfattningen...

Helena Wallberg
22 okt. 20178 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Vi måste prata om måluppfyllelse! Kan man uppnå ett krav?
Det var Aggie Öhman (Prestationsprinsen) som ställde frågan om man kan uppnå ett krav under en eftermiddag kring elever med problematisk...

Helena Wallberg
15 okt. 20174 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Skolans stora resursslöseri
Missuppfattningar kring specialpedagogisk kompetens gör att utvecklingen stagnerar I våras lämnade Skolkommissionen sitt slutbetänkande...

Helena Wallberg
24 sep. 20173 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Vad kan egentligen specialpedagogen som inte försteläraren kan?
En vanlig uppfattning bland både förstelärare och övriga undervisande lärare jag möter är att specialpedagogen liksom inte gör något, det...

Helena Wallberg
17 sep. 20179 min läsning
59 visningar
0 kommentarer


En heldag med fokus på tydlighet om elevhälsoteamets roll och funktion
Så här de sista dallrande dagarna av terminen har jag haft nöjet att under en heldag träffa elevhälsoteamet på en av de skolor som jag...

Helena Wallberg
22 juni 20179 min läsning
5 visningar
0 kommentarer


Extra anpassningar – från lättnader till kunskapsutveckling
Extra anpassningar är inte lättnader läste jag på Twitter. En mycket viktig inställning att fortsätta diskutera. Men lättnader från vad?...

Helena Wallberg
19 feb. 20174 min läsning
6 visningar
0 kommentarer


Extra anpassningar – från lättnader till kunskapsutveckling
Extra anpassningar är inte lättnader läste jag på Twitter. En mycket viktig inställning att fortsätta diskutera. Men lättnader från vad?...

Helena Wallberg
19 feb. 20174 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Sju faktorer nödvändiga för inkludering enligt EU
Det är alltid spännande att ta del av rapporter från The European Agency for Development in Special Needs Education (The Agency). Jag...

Helena Wallberg
2 dec. 20168 min läsning
0 visningar
0 kommentarer
bottom of page