top of page

DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skolutveckling
Bloggen fyller tio år!
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Vilket ansvar har specialpedagoger för att bli tagna på allvar?
Förra veckan skrev jag om hur det både viskas och ropas att specialpedagogen inte är nödvändig. Jag funderade på vad det står för när man...

Helena Wallberg
10 maj 20208 min läsning
8 visningar
0 kommentarer


Positiva erfarenheter av undervisning på distans – framgångsfaktorer och exempel
Det är lätt att bedriva distansundervisning om man fokuserar på att förmedla information och instruktioner och sedan ta emot elevernas...

Helena Wallberg
22 mars 20208 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Inled terminen med att ta bort listor på extra anpassningar!
Tänk om det inte är någon skillnad mellan ledning och stimulans och extra anpassningar? Tänk om det inte är någon skillnad mellan extra...

Helena Wallberg
6 jan. 20206 min läsning
71 visningar
0 kommentarer


Utreda behov av särskilt stöd – hur kartlägger man? Vem kartlägger? Varför?
I tidigare blogginlägg har jag beskrivit arbetsgången från det att någon uppmärksammar att en elev riskerar att inte utvecklas i riktning...

Helena Wallberg
10 nov. 20198 min läsning
5 visningar
0 kommentarer


De farliga ärendegångarna
Många skolor har ärendegångar för elever som inte når målen. Dessa ärendegångar är ofta grundade tanken om att olika personer ansvarar...

Helena Wallberg
26 aug. 20197 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Vilka är eleverna? Kartlägg för en inkluderande skolstart!
Det är dags igen att plocka fram hjärncellerna, rutinerna och de tidiga morgnarna! Jag har dubbla känslor. Å ena sidan önskan om att...

Helena Wallberg
11 aug. 20195 min läsning
6 visningar
0 kommentarer


Nästa års förebyggande arbete börjar nu!
Lärarna har fullt upp med bedömningar och betygssättning, kanske jagar man de sista eleverna i mål. För de flesta lärare är inte det...

Helena Wallberg
2 juni 20196 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Istället för lågaffektivt bemötande: ledarskapskompassen
En bra lösning bygger på att man inte skapar problem för eleven. Ingen vill förlora i en konfrontation. Men, alla blir förlorare när...

Helena Wallberg
10 mars 20194 min läsning
44 visningar
0 kommentarer


Hur kommer vi fram till stödbehov?
Hur kommer vi fram till stödbehov? Jo, genom att samarbeta, identifiera och analysera “Vad är det som har hänt i den svenska skolan och...

Helena Wallberg
13 dec. 20182 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Vi måste tala om ipads som belöning
Som lärare och specialpedagog har jag varit verksam i gymnasiet och på komvux. Numera har jag glädjen att verka också i grundskolor...

Helena Wallberg
19 nov. 20174 min läsning
7 visningar
0 kommentarer


Extra anpassningar: ett metodstöd för specialpedagog och förstelärare
Överallt hör jag att det finns många frågetecken och även missuppfattningar kring detta med extra anpassningar. Grunden till alla...

Helena Wallberg
1 okt. 20173 min läsning
25 visningar
0 kommentarer


Speciella behov, särskilda behov eller specifika behov?
De närmaste veckorna bildar sig många lärare och elever en bild av hur det ser ut i klassen antingen den är ny eller förvandlad till en...

Helena Wallberg
20 aug. 20176 min läsning
5 visningar
0 kommentarer


Tio tips för en inkluderande skolstart
Detta blogginlägg har jag skrivit förut och har nu reviderat det lite eftersom det uppskattats som påminnelse inför den viktiga...

Helena Wallberg
6 aug. 20175 min läsning
1 visning
0 kommentarer


EHT-möten är ett hinder för det främjande och förebyggande arbetet. Använd EHM istället!
Jag kunde inte slå ifrån mig tankarna på att något inte stämde med våra EHT-möten men jag landade inte i någon lösning på de problem jag...

Helena Wallberg
30 juli 20175 min läsning
25 visningar
0 kommentarer


En heldag med fokus på tydlighet om elevhälsoteamets roll och funktion
Så här de sista dallrande dagarna av terminen har jag haft nöjet att under en heldag träffa elevhälsoteamet på en av de skolor som jag...

Helena Wallberg
22 juni 20179 min läsning
5 visningar
0 kommentarer


Från åtgärda till främja och förebygga med hjälp av en elevhälsoplan
I mitt förra inlägg resonerade jag kring den gång kring elevärenden som många skolor fastnar i och som gör att arbetet främst kretsar...

Helena Wallberg
12 feb. 20174 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Förebygg uppskjutarbeteende och främja försöksvilja
Nu när det är nytt år ska man tydligen ta nya tag. Allt det man skjutit upp under förra året ska fixas till nu när man har en chans att...

Helena Wallberg
8 jan. 20175 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Sju faktorer nödvändiga för inkludering enligt EU
Det är alltid spännande att ta del av rapporter från The European Agency for Development in Special Needs Education (The Agency). Jag...

Helena Wallberg
2 dec. 20168 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Istället för helklassundervisning: stationer och strategier
När du planerar ett arbetsområde eller en uppgift för eleverna, vem har du då i tankarna som mottagare av detta arbete eller denna...

Helena Wallberg
22 okt. 20134 min läsning
9 visningar
0 kommentarer
bottom of page