top of page

DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skolutveckling
Bloggen fyller tio år!
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Hur får vi lärare på tåget? Alla vill förändra – någon annan.
I fredags hade jag förmånen att få lyssna till Ingrid Hylander som föreläste på Kompetentos konferens om specialpedagogiskt...

Helena Wallberg
14 feb. 20214 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Elevassistenten som insats – hur svarar eleven på insatsen?
I mitt förra inlägg tog jag upp en studie som visar att elevassistenters uppgifter i många fall motverkar sitt syfte och att elever lär...

Helena Wallberg
31 jan. 20217 min läsning
5 visningar
0 kommentarer


Elevassistent är inte en specialpedagogisk åtgärd
En studie från Linköpings universitet visar att elever som har tillgång till elevassistent lär sig mindre *. Jag tänker mig att den som...

Helena Wallberg
17 jan. 20217 min läsning
22 visningar
0 kommentarer


Hitta glappet och de kritiska situationerna istället för att gräva i elevens problem.
I mitt förra blogginlägg skrev jag om hur utredningsarbetet inte verkar fungera. Elever får inte det stöd de behöver och skolan som...

Helena Wallberg
17 dec. 20205 min läsning
77 visningar
0 kommentarer


Är kartläggning och utredning onödigt, till och med riskabelt?
Jag hade flera intressanta diskussioner med grupper av skolledare och utvecklingsledare förra veckan. De hjälpte mig att förstå, på...

Helena Wallberg
7 dec. 20209 min läsning
5 visningar
0 kommentarer


Åtgärdsprogram är svåra att formulera – fyrfältaren kan hjälpa
Jag har aldrig varit så förtjust i det byråkratiska arbetet med att fylla i blanketter och handlingsplaner och att formulera planer för...

Helena Wallberg
30 nov. 20206 min läsning
130 visningar
0 kommentarer
Vill du jobba på individ-grupp-eller organisationsnivå?
Som specialpedagog rör man sig mellan individperspektivet, grupp-perspektivet och organisationsperspektivet ständigt och systematiskt....

Helena Wallberg
17 nov. 20206 min läsning
4 visningar
0 kommentarer


Stöd handlar om form för vissa elever, inte innehåll och undervisning visar granskning
Skolinspektionen har granskat hur läsa-skriva-räknagarantin fungerar i praktiken i förskoleklass. Hur används kartläggningsmaterialet? De...

Helena Wallberg
2 nov. 20208 min läsning
2 visningar
0 kommentarer


Lektionsdesign som kultur
Igår föreläste jag på Lärkraft, en konferens som i år var helt digital och helt gratis. Ett bra initiativ av mitt förlag Gothia...

Helena Wallberg
22 okt. 20204 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Inkludera på distans
Det är många som undrar hur man ska sätta in extra anpassningar på distans. Jag tror att det blir en större effekt om vi istället frågar...

Helena Wallberg
8 okt. 20204 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


När behov blev rättighet
Hösten är en tid av överlämningar, nya relationer och kontakt med vårdnadshavare. Det handlar om nystart, förväntan och hopp men också om...

Helena Wallberg
28 sep. 20205 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Från specialpedagog till tillgänglighetspedagog?
Nytt lärår, nya utmaningar, nya insikter och nya tag. Nya begrepp och nya funderingar. Photo by Kristina Paukshtite on Pexels.com Jag...

Helena Wallberg
10 sep. 20204 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Betygssättning på distans underlättas av ett salutogent synsätt
Jag hör och förstår att det är ovanligt utmanande att sätta betyg i år. Frågor om tillförlitlighet och giltighet är ännu mer aktuella...

Helena Wallberg
29 maj 20206 min läsning
9 visningar
0 kommentarer


Vilket ansvar har specialpedagoger för att bli tagna på allvar?
Förra veckan skrev jag om hur det både viskas och ropas att specialpedagogen inte är nödvändig. Jag funderade på vad det står för när man...

Helena Wallberg
10 maj 20208 min läsning
8 visningar
0 kommentarer


Specialpedagoger är ett j-a skit, nu har vi baxat dem ända hit?
Jag känner till mattelärare som är urusla. Betyder det att vi bör ifrågasätta om vi verkligen behöver mattelärare? Jag vet också rektorer...

Helena Wallberg
3 maj 20209 min läsning
16 visningar
0 kommentarer


Distansundervisning några veckor senare – utmattad?
Smekmånaden är över. Klyftan mellan det som var och det som är kan kännas djupare. Mycket har funkat bra och vi kan lära en hel del av...

Helena Wallberg
27 apr. 20204 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Ökad närvaro med distansundervisning
Det är en samlad anekdotisk bild men det är samma bild som ges på många håll. Närvaron har ökat sedan distansundervisningen började. Det...

Helena Wallberg
30 mars 20202 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Positiva erfarenheter av undervisning på distans – framgångsfaktorer och exempel
Det är lätt att bedriva distansundervisning om man fokuserar på att förmedla information och instruktioner och sedan ta emot elevernas...

Helena Wallberg
22 mars 20208 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Lektionsdesign på distans
Nu är det dags att ta klivet in i en virtuell värld och pröva undervisning som inte sker inom fyra fysiska väggar. Jag vet att många...

Helena Wallberg
18 mars 20205 min läsning
25 visningar
0 kommentarer


Lärarutbildning för inkluderande undervisning – framgångsfaktorer och fallgropar enligt ny rap
Denna text redogör för en ny rapport från The European Agency for Special Needs and Inclusive Education*: Teacher Professional Learning...

Helena Wallberg
1 mars 20207 min läsning
1 visning
0 kommentarer
bottom of page