top of page

DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skolutveckling
Bloggen fyller tio år!
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Dåliga extra anpassningar en följd av svårigheter att hitta zonen
En extra anpassning ska sättas in när man befarar att en elev inte kommer att utvecklas i riktning mot kunskapskrav eller kunskapsmål....

Helena Wallberg
24 feb. 20204 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Dåliga extra anpassningar en följd av svårigheter att hitta zonen
En extra anpassning ska sättas in när man befarar att en elev inte kommer att utvecklas i riktning mot kunskapskrav eller kunskapsmål....

Helena Wallberg
24 feb. 20204 min läsning
49 visningar
0 kommentarer


Främja och förebygga – se till att det inte bara är ord som skjuts från höften!
I mitt förra inlägg resonerade jag om kollegialt lärande för och om undervisningen. FÖR undervisningen handlar om att lära sig vad som...

Helena Wallberg
12 feb. 20206 min läsning
50 visningar
0 kommentarer


Försteläraren och specialpedagogen – strategiskt arbete FÖR och OM undervisningen
Formativ bedömning bygger på att använda information om hur våra elever faktiskt lär för att skapa och forma kärnverksamheten och...

Helena Wallberg
2 feb. 20203 min läsning
15 visningar
0 kommentarer


Inled terminen med att ta bort listor på extra anpassningar!
Tänk om det inte är någon skillnad mellan ledning och stimulans och extra anpassningar? Tänk om det inte är någon skillnad mellan extra...

Helena Wallberg
6 jan. 20206 min läsning
71 visningar
0 kommentarer


Behov i skolan – vad kan det handla om?
I samband med mina inlägg kring processen från att uppmärksamma oro till att skriva och genomföra ett åtgärdsprogram har jag fått många...

Helena Wallberg
19 dec. 20196 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Ska vi skriva åtgärdsprogram eller inte? Vad ska stå i åtgärdsprogrammet?
Kartläggningen har analyserats och man landar i en pedagogisk bedömning av elevens behov av stöd för att eleven ska utvecklas så långt...

Helena Wallberg
8 dec. 20198 min läsning
117 visningar
0 kommentarer


Kartläggningen är klar – vad händer nu?
Detta inlägg kommer att dyka ner i analysen och i pedagogiska bedömningar utifrån kartläggning. Att kartlägga i en utredning och behov av...

Helena Wallberg
1 dec. 20196 min läsning
7 visningar
0 kommentarer


Utreda behov av särskilt stöd – hur kartlägger man? Vem kartlägger? Varför?
I tidigare blogginlägg har jag beskrivit arbetsgången från det att någon uppmärksammar att en elev riskerar att inte utvecklas i riktning...

Helena Wallberg
10 nov. 20198 min läsning
5 visningar
0 kommentarer


Extra anpassningar – del 2 i processen med uppmärksammad oro för en elev
I förra veckans blogginlägg redogjorde jag för styrdokumentens skrivningar vid uppmärksammad oro kring en elev. Man uppmärksammar och...

Helena Wallberg
3 nov. 20196 min läsning
7 visningar
0 kommentarer


Istället för elevärenden till elevhälsan – samarbeta kring uppmärksammad oro
Det är många som kämpar med att få till en både korrekt och effektiv, hjälpsam arbetsgång för arbetet med elever som riskerar att inte nå...

Helena Wallberg
27 okt. 20194 min läsning
12 visningar
0 kommentarer


“Kindness” är viktigast säger världens bästa lärare
“Jag kan ju inte veta om det har hänt eleven något på morgonen, om det har varit slagsmål hemma eller om det har funnits någonstans att...

Helena Wallberg
13 okt. 20193 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Mobbning -ett symptom på maktobalans
Forskare som undersöker mekanismer bakom mobbning är överens om att det inte är en personlighetstyp som mobbar utan flera. Motivatorn...

Helena Wallberg
18 sep. 20193 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


De farliga ärendegångarna
Många skolor har ärendegångar för elever som inte når målen. Dessa ärendegångar är ofta grundade tanken om att olika personer ansvarar...

Helena Wallberg
26 aug. 20197 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Vilka är eleverna? Kartlägg för en inkluderande skolstart!
Det är dags igen att plocka fram hjärncellerna, rutinerna och de tidiga morgnarna! Jag har dubbla känslor. Å ena sidan önskan om att...

Helena Wallberg
11 aug. 20195 min läsning
6 visningar
0 kommentarer


Den dag vi slutar prata om anpassningar har vi kommit ett steg närmare en inkluderande lärmiljö.
Jag ser nu fram emot en välbehövlig semester precis som alla andra som arbetat hårt med att utveckla tillgänglighet i skolan. En eloge...

Helena Wallberg
19 juni 20194 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Nästa års förebyggande arbete börjar nu!
Lärarna har fullt upp med bedömningar och betygssättning, kanske jagar man de sista eleverna i mål. För de flesta lärare är inte det...

Helena Wallberg
2 juni 20196 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Specialpedagogiska – ett minoritetsspråk
Ibland upplever jag att när jag talar utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv är det som att tala ett minoritetsspråk i en värld där...

Helena Wallberg
26 maj 20193 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Vad påverkar avvikelser mellan nationella provresultat och betyg?
Skolinspektionen har just släppt en kvalitetsgranskning, denna gång kring kursen svenska 3 på gymnasiet. Även om den handlar om en viss...

Helena Wallberg
5 maj 20194 min läsning
1 visning
0 kommentarer


NPF-säkrad skola? Nja…
Idag har jag föreläst på Lärarfortbildnings konferens “NPF-säkrad lärmiljö” i Göteborg. Heder åt Lärarfortbildning som aktivt valt att...

Helena Wallberg
10 apr. 20195 min läsning
29 visningar
0 kommentarer
bottom of page