Ett bra exempel på en inkluderande skola
- Helena Wallberg
- 28 okt. 2012
- 1 min läsning
Så här ska det se ut och jag vågar påstå att det i stor utsträckning ser ut så också hos oss på Täby Enskilda Gymnasium. Det handlar om förhållningssätt där lärare försöker, gör om och försöker igen. Det handlar också om att göra eleverna medvetna om vad som fungerar och inte fungerar. Helt enkelt en skola där lärare och elever jobbar tillsammans för att nå målen och använder fantasi och hjälpmedel för att se till att utforska alla vägar. Det handlar om att inte ge upp och att visa alla barn att de kan nå högre utifrån sin nivå.
The Guardian skrev igår om att ett alltför stort fokus på betyg och kriterier riskerar att leda till sämre resultat i Storbritannien. Att vända på perspektivet kan ge bättre resultat: se eleven först och tillsammans hitta metoder som passar och sedan se till att betyg och kriterier nås i så stor utsträckning som möjligt.
Sveriges skolor dignar av lärare som i exemplet i artikeln som tur är men jag är inte säker på att strukturerna alltid hjälper till att förenkla det arbetet. Kanske är det dags att skriva åtgärdsprogram för lärargrupper istället för eleven? Det skulle definitivt bli färre dokument att hålla reda på och det skulle bli tydligare varför dokumentet skrivs.
Comments