top of page

Planera ämnesövergripande uppgift med verklighetsförankring – ett anspråkslöst förslag!

  • Skribentens bild: Helena Wallberg
    Helena Wallberg
  • 12 aug. 2013
  • 2 min läsning

Dagstidningar är en aldrig sinande källa till uppslag för sådant som kan bearbetas i undervisningen. I SvD 11/8-13 stod att läsa om Facebooks avtal och hur få av oss som egentligen vet vad vi skriver under när vi går med på att bli medlemmar i FB. Det slog mig att en meningsfull uppgift för lite äldre elever (jag tänker mig åk 8 och uppåt) skulle vara att på allvar se över Facebooks avtal och se hur det påverkar individ, grupp och samhälle. Kanske kan det vara en uppgift som motiverar, som är verklighetsförankrad och som är utmärkt att jobba med i flera ämnen?

Uppgiften svarar mot alla steg i Blooms taxonomi om man låter eleverna vara kreativa i arbetet. Den reviderade versionen menar ju att det högsta steget är att skapa nytt vilket den nya tekniken möjliggör i en helt annan utsträckning än förut. Först måste närläsning ske för att förstå innehållet så att det kan sammanfattas i de viktigaste delarna. Sedan måste innehållet kunna appliceras på egna åsikter och på den egna livsstilen. En analys av konsekvenserna av avtalet för individ, grupp och samhälle kräver god förståelse och ett kollaborativt arbetssätt där eleverna får jämföra åsikter och ståndpunkter. I diskussionen utvärderas både avtal och åsikter och till sist skapar eleverna något av allt det arbete som har lett fram till förståelse och välgrundade åsikter om Facebooks avtal och dess möjliga konsekvenser.

Så här tänker jag mig ett förslag till upplägg för uppgiften. Kursiv stil är mina förslag och de kan utökas och ändras. Mallen kan förstås användas till vilken uppgift som helst för att stötta lärare i planeringen och för att synliggöra delarna för eleverna:


planering FB del 2

Här är en länk till planeringen om det är svårt att läsa den som bild här: Planering Facebooks avtal. (Det kan vara så att du behöver ett Google-konto för att kunna öppna dokumentet. Det ska inte behövas men en del har behövt det ändå!)

Det skulle vara roligt att höra om någon har gjort eller tänker göra något av Facebooks avtal som uppgift. Hur gick det? Fallgropar och framgångar? Lycka till!

Comments


  • Facebook
  • Twitter

©2022 av Wallberg utbildning. Skapat med Wix.com

bottom of page