top of page

Strategier för undervisning och lärande- bra till kickoffen!

  • Skribentens bild: Helena Wallberg
    Helena Wallberg
  • 3 aug. 2021
  • 2 min läsning

I våras fick jag i uppdrag att samla ihop lärare för att spela in samtal om undervisning som möter alla elever och som synliggör lärandet. Filmerna är en del av materialet i den nya utbildningen om specialpedagogik för lärande för gymnasiet. Vilket roligt uppdrag! Så bra det blev! Vilka oändligt kloka och skickliga lärare!

När jag nu ser de färdiga filmerna tänker jag att de är alldeles utmärkta att använda för de kickoffer som ska gå av stapeln från nästa vecka. Kanske är det lite kort varsel men om du står i att förbereda någon aktivitet för att sätta igång samtal vill jag varmt rekommendera det material som nu finns färdigt i Skolverkets lärportal:

Alla fyra delar ger viktig kunskap och insikter om teorier, ramverk och begrepp för det specialpedagogiska arbetet, det vill säga att skapa tillgänglighet. Till den tredje och fjärde delen har jag bidragit med samtal med lärare kring variation i undervisning och bedömningsformer. Den tredje delen handlar om variation i undervisningen och att möta eleverna där de är. I filmen ger lärarna utmärkta exempel från sin egen undervisning på hur de varierar och designar så att aktiviteter möter alla elever.

Den fjärde delen fokuserar på att synliggöra lärandet. Vi talar ofta om det men vad innebär det egentligen? Det berättar lärarna i filmen och ger fantastiskt fina exempel på hur de gör och varför.

Det svåra i mitt uppdrag var att tillsammans med arbetsgruppen på de två skolmyndigheterna välja ut vilka jag skulle samtala med och vad vi skulle fokusera på. Men det allra svåraste var att välja bort! Välja bort både samtalspartners och kloka inlägg som man så gärna hade velat ha med men som inte fick plats i de minuter som till slut blev kvar.

Berättelserna i filmerna genomsyras av respekt för elever, för yrket och professionen och för det gemensamma ansvaret för alla elevers lärande. Det är en fröjd att få lyssna till dessa lärare som tar ansvar, som prövar, som skapar dialog och som reflekterar kring det egna lärandet utifrån elevernas lärande.

Om något inte fungerar så är vi skyldiga att göra annorlunda, på annat sätt. Det är inte alltid självklart hur detta annorlunda ska se ut i undervisningen, vi kanske hemfaller åt att göra något annat för just den här eleven, vid sidan om. Materialet i denna modul ger massor av insikter, inspiration och bekräftelse på hur man kan göra med små medel för att möta alla där de är, förstå dem utifrån språk och kognitiva förmågor och variera bedömningsformer så att det blir möjligt att visa vad man kan.

Person Chasm Leap Gap Jumping Man Courage Jump


 
 
 

Comentarios


  • Facebook
  • Twitter

©2022 av Wallberg utbildning. Skapat med Wix.com

bottom of page