Vad betyder egentligen inkludering?
- Helena Wallberg
- 18 apr. 2014
- 1 min läsning
I bloggposten ovan beskriver Tim Villegas så väl sin syn på vad inkludering egentligen är. Han lyckas dessutom ge röst åt dem som av lika anledningar är skeptiska till inkluderingsbegreppet. Inkludering är ett förhållningssätt som innebär att man ALDRIG som första åtgärd segrerar en elev från sin klass eller skola. Samtidigt har ivern att få till en inkluderande skola bevisligen lett till mycket oro eftersom det har inneburit en snabb överföring av barn från en miljö till en annan. Just de barnen som inte ska utsättas för oro, överraskningar och nya okända situationer. Varför inte flippa resonemanget? Inkludera genom att föra barn från det ordinarie klassrummet till det mindre rummet, eller se till att lärare från den ordinarie verksamheten går till resursverksamheten. Börja i den änden och se vart det leder. Använd estetisk verksamhet som alla kan vara delaktiga i. Den allra viktigaste insatsen är att få igång rutiner kring utredning av barnets situation. Det är fortfarande alldeles för vanligt att bara utreda individen utan att granska undervisning och skola i stort. (Att granska undervisning betyder inte att punktmarkera det som är dåligt, det är att granska utifrån individers behov). Dessutom låter man oftast aktörer utanför skolan utreda barnet vilket gör att skolan som helhet är exkluderad från resonemang om vad som behövs för barnet. Tim Villegas skriver det jag tänker så jag låter honom föra min talan i detta inlägg!
留言