Återkoppling för utveckling – min nya bok utkommer i augusti!
- Helena Wallberg
- 18 juni 2015
- 2 min läsning

Så här ser den ut, den nya boken som trycks i dagarna och utkommer i början av augusti. Jag tar mig friheten att göra oförblommerad reklam för mitt skötebarn på detta sätt! Intentionen med boken är att gifta ihop formativ bedömning med ett inkluderande förhållningssätt som tror på och understryker allas rätt att utvecklas.
Här kan du beställa den eller få mer info från förlaget, Gothia Förlag.
På baksidan av boken kan du läsa följande:
Återkoppling för utveckling – Från förmedling till handledning
Vad är återkoppling? Återkoppling är allt! Beröm, klander, uppmuntran, att bli negligerad eller att bli exkluderad är alltihop exempel på återkoppling. Rätt använd är återkoppling ett effektivt verktyg för att skapa motivation, inkludering och ökat lärande.
Återkoppling för utveckling ger dig som lärare konkreta verktyg för återkoppling i lärandets olika faser. Grundtanken är att genom frågor väcka tankar som leder till lärande och kunnande. Hur kan man organisera kamratrespons i form av frågor? Hur kan frågeställningar motivera eleverna att anstränga sig? Hur hänger återkoppling ihop med elevhälsoarbetet? Dessa frågor och många andra besvaras i boken.
Boken kan användas individuellt eller som underlag i det kollegiala lärandet för att utveckla formativ bedömning som förhållningssätt. Den är användbar för lärare i såväl grundskolan som på gymnasiet.
Helena Wallberg är gymnasielärare i engelska och franska och fil. mag. i specialpedagogik. Hon är även författare till den populära boken Formativ bedömning i praktiken – från förmedling till förståelse.
Innehållsförteckningen nedan berättar lite mer om vad boken handlar om. Jag hoppas att du blir nyfiken på att läsa!
Tankar om återkoppling
Grunden för effektiv återkoppling
Ledning och stimulans
Från förmedling till samarbete till delaktighet
Fyra nivåer av återkoppling
Growth mindset
Icke-verbal återkoppling
Verktyg för återkoppling
Kvalitetsaspekter
Konsten att ställa frågor
Blooms taxonomi
Vem är eleven
PASS-teorin
Kritiska situationer
Yta eller djup?
Återkoppling under igångsättningsfasen
Ta in kunskap, lära nytt och sätta igång ett nytt arbete
Prägling och flipped classroom
Worked examples – baklängesjobb
Mind the gap!
Återkoppling för att utveckla förmågan att hantera stress och känslor
Återkoppling för att utveckla förmågan att fokusera och anstränga sig
Omotivation
Hjälplöshet som strategi
Snabb återkoppling för att lära och träna nytt
Återkoppling för att utveckla organisation i studierna
Återkoppling under arbetet
Skilj mellan formativ bedömning och summativ bedömning
Informellt underlag
Att organisera lektioner för informellt underlag
Återkoppling för förmågan att resonera
Skrivmallar
Återkoppling för att utveckla förmågan att se komplexa samband, problematisera och nyansera
Talmallar
Återkoppling för att utveckla uthållighet
Kamratrespons
Kamratrespons genom frågor
Frågebatteri för återkoppling under arbetet
Återkoppling när arbetet är klart
Återkoppling kring uppgiften
Återkoppling kring processen och de metakognitiva reflektionerna
Omdömets karaktär: betyg eller kommentarer?
När arbetet ändå inte är klart
Hur vet jag att jag har gjort rätt?
Dålig återkoppling kan alltid göras bättre
Frågebatteri för återkoppling när arbetet är klart
Återkoppling som utvecklar kollegialt lärande
Diskutera elevberättelser
Begrepp och specialistspråk
Lära om forskning
Granska undervisningen
Auskultationer
Lärardeklarationer
Utveckla bedömningssäkerhet och formellt samarbete
Vanliga frågor om återkoppling och bedömning
Avslutande diskussion: övertro på formen hindrar utveckling
Sammanfattning och självskattningsschema
Bilagor: mallar att använda i undervisningen för att utveckla resonemang, skrivande och reflektioner.
Comments